Studentiaden

- Sveriges största studentidrotts-
evenemang kommer till Karlstad med KAUIF som arrangör!

Studentiaden är en samling av tävlingar i minst åtta olika idrotter varav med SM-klass på minst fyra av dessa. Under Kristi himmelsfärdshelgen den 7–9 maj 2020 samlar Studentiaden studenter från hela landet för vänskaplig samvaro med idrott i fokus som kommer sätta guldkant på studietiden och också bidra till en aktiv livsstil. Studentiaden kommer spegla svensk studentidrott både i ett lokalt och nationellt perspektiv, samtidigt som det blir en arena för utveckling och lärdom för både deltagare och arrangör.

I samråd mellan Karlstads universitets idrottsförening (KAUIF), Sveriges Akademiska Idrottsförbund (SAIF), Karlstad kommun, Karlstad universitet (KAU) och Studentkåren vid Karlstads universitet har ett nytt koncept utvecklats och kommande upplaga Studentiaden blir ett mycket bredare evenemang än tidigare år.

Till skillnad ifrån tidigare upplagor kommer vi nu ha en öppningsceremoni och avslutningsbankett. Vi kommer även ha en mängd olika kringaktiviteter som skapas av lokala föreningar, sponsorer och andra parter som kommer uppmärksamma och underhålla under dessa dagar i samråd med arrangör och SAIF. Evenemanget kommer att ha något för alla målgrupper i samhället!

Studentiaden ska kännetecknas av:
Glädje – fysisk aktivitet och idrottslig utveckling ska vara roligt, och det ska även smitta av sig till dess omgivning. Alla volontärer, deltagare, publik, förbipasserande och resterande folk som kretsar kring evenemanget ska känna glädje genom uppmuntrande miljö och glada upptåg.

Bredd – hela arrangemanget präglas av bredd och mångfald - både vid tävlingar och kringaktiviteter! Alla deltagare ska kunna hitta sin nivå och sin idrott och delta på sina villkor, antingen för att tävla eller bara för att det är underhållande.

Aktiv livsstil – arrangemanget präglas av en aktiv livsstil för Sveriges studenter! Även andra besökare kommer på ett eller annat vis också kunna vara delaktiga i fysiska former, exempelvis på prova-på aktiviteter.

Gemenskap – arrangemangets alla delar kommer genomsyras av social gemenskap både bland deltagande studenter, men också mellan tillresta studenter och boende i arrangörsstaden.

Hoppas vi syns!